NiteLite
Zkuste Firefox!

Manětínská oblast tmavé oblohy

Pravý břeh Berounky - Zábělá

Horní tok Berounky nabízí velice atraktivní prostředí pro výlet, ať už na kole, nebo pěšky. Zajímavé jsou oba dva břehy - já se tentokrát omezím na ten pravý, ale i na druhý se brzy dostane.
Výchozím bodem je opět Košutka, odkud obvykle pokračuji podél rybníků, vyjedu lesní cestou do Zruče a poté následuje několik kilometrů po silnici přes Druztovou až k Dolanskému mostu. Hned za mostem se zahne doprava a asi půl kilometru se jede širokou říční nivou. Nyní je ta správná chvíle vychutnat si pocit, že nemůžete nikam spadnout ;-) Cestička totiž brzy zamíří do lesa, začne šplhat po prudkém svahu a zároveň se čím dál tím více zužuje. Povrch stezky se často mění, střídají se kořeny, skála i suť ze svahu nahoře a člověk se občas diví, že nezmizí v hloubce i s kolem. Kromě toho je zde mnoho nepřehledných zatáček a tak je vhodné dát si pozor na chodce a cyklisty v protisměru. Na některých místech dokonce není ani možné se vzájemně vyhnout a je nutné kousek couvat. Tato pasáž je technicky zajímavá a zejména na treku dobroudružná, na biku se člověk cítí o mnoho jistější.

Berounka

Berounka z Dolanskáho mostu

stezka nad rekou

Cestička nad řekou

Po absolvování tohoto úseku cesta pokračuje lesem, kde je možné napojit se na starší naučnou stezku Zábělá s několika zajímavými stanovišti. Les je tady protkaný množstvím stezek, ale vzhledem k dobrému turistickému značení nehrozí, že by člověk bloudil. Milá je přítomnost altánků a odpočívadel, která jsou v poslední době rekonstruována. Těsně před viaduktem lze zahnout doprava a přejet přes nový dřevěný most. Po asi 100 metrech přijedete na sklaní ostroh a před vámi se otevře krásný výhled jihozápadním směrem na záhyb Berounky a kopec Chlum.

výhled do kraje

Výhled na Berounku

Stejnou cestou se vrátíme přes mostek, podjedeme viadukt a pokračujeme po hlavní cestě kolem hájovny, u které zabočíme doprava na Holý vrch. Na něm se nalézají zbytky starověkého hradiště s informační tabulí a také další krásný výhled na řeku, tentokrát severozápadním směrem. Zejména letní západy slunce tu bývají úžasné, takže pokud hledáte místo pro romantické chvíle se svojí drahou polovičkou, mohu vřele doporučit ;-) Z hradiště se sjede podél železniční trati do Bukovce, odkud obvykle poračuji podél trati až na okraj parku na Doubravce. Dá se samozřejmě vystoupat i na Chlum (416m), ale kopec je náročnější, než by se mohlo na první pohled zdát. Naštěstí nahoře čeká rozhledna a také občerstvení, takže o motivaci není nouze. Dále můžeme opět sjet k řece, kde se na soutoku Radbuzy a Mže nachází kostelík sv. Jiří, který jistě stojí za zastavení. Je to jedna z nejstarších staveb u nás, s prvními zmínkami pocházejícími již z 10. století.

vyhled do kraje

Výhled z Holého vrchu

Chlum

Kopec Chlum

Poslední část cesty nás vede po lávce přes Berounku do prudkého, ale krátkého kopce na Bílou horu, odkud sjíždím k hrázi Boleveckého rybníka a odtud je zpět na Košutku co by kamenem dohodil.
Vyjížďka je cca 20km dlouhá, ale když si chcete po cestě přečíst informační tabule a zastavit se na mnohých zajímavých místech, počítejte zhruba se 3 hodinami. Trať na některých místech předpokládá kolo v dobrém stavu a pro jistotu se vyplatí vzít si helmu.